RSS Feed for This Post

Darbecilik CHP’nin müzmin hastalığıdır!

Darbecilik CHP'nin müzmin hastalığıdır!Darbecilik CHP'nin müzmin hastalığıdır![28 Haziran 2009 tarihli Star gazetesinde yayınlandı]

Türkiye’de son dönemde sık sık “darbelerle hesaplaşmaktan” söz ediliyor ya… Son günlerde CHP lideri Deniz Baykal bile “12 Eylülcüleri yargılama” çağrısı yapıyor ya… Bu meseleyi yerli yerine oturtmak için öncelikle “ilk günah”ı doğru tespit etmek lazım. Hem böylece Baykal’ın neden bir yandan topu 12 Eylül’e atarken öte yandan da “Ergenekon’un avukatı” olmaya devam ettiğini daha iyi anlayabiliriz.

Dolayısıyla tespiti hemen yapalım: “İlk günah”, yani ilk darbe, sanıldığı gibi 1960’ta bir grup üniformalı haydutun gerçekleştirdiği 27 Mayıs darbesi değil, ondan 35 yıl önce bir grup üniformasız despotun çıkardığı “Takrir-i Sükun Kanunu”dur. Bu zorbalık yasası ile tüm ülke zapt-u rapt altına alınmış, suçsuz insanlar fikirleri yüzünden idam edilmiş, liberal/muhafazakar çizgideki Terakkiperver Fırka da iftiralara maruz bırakılarak kapatılmıştır.

Gelin, o ilk darbenin nasıl olduğuna bir bakalım. Malum, Türkiye Kurtuluş Savaşı’nı Büyük Millet Meclisi’nin iradesi ile yürütmüştü. Bu Meclis de, sonradan tüm sistemi ele geçirecek olan Kemalist/laikçi kadrodan ibaret değildi. Dindarlardan, din adamlarından, Kürtlerden, liberallerden, kısacası “Türkiye halkı”nın tüm renklerinden oluşan demokratik bir heyetti.

Fakat Kurtuluş Savaşı bitince işler değişmeye başladı. Mustafa Kemal Paşa, söz konusu “Birinci Meclis”teki muhaliflerinden hoşlanmadığı için Nisan 1923’te yapılan seçimlerle oluşacak “İkinci Meclis”e kendine yakın isimleri yerleştirmek için kolları sıvadı. Kurtuluş Savaşı’nın Mustafa Kemal’den sonraki ikinci büyük kahramanı olan Kazım Karabekir Paşa, bu eğilime karşı çıkacak ve sebebini de şöyle açıklayacaktı:

“Gazi, ‘ben muhalif istemiyorum’ diyerek, kendisine kavlen ve tahriren en çok sadakat gösterenleri… namzet gösteriyordu. Ben de böyle emre uyan bir meclisle, dünyaya hakim İtilaf devletlerinin emniyetini kazanamayacağımızı ve dahilde de hürriyet mefhumunu kaldıracağımızı ve belki daha şiddetli bir muhalefete yol açılacağını söyleyerek [seçim komitesinden ayrıldım].”

Karabekir Paşa ve onun gibi düşünen “hürriyetçiler” 1924 Eylülü’nde Terakkiperver Cumhuriyet Fırkası’nı kurdular. Parti “gerici” değildi. Saltanat yanlısı hiç değildi. Parti kurucuları, “inkılapların hepsine taraftar olmakla beraber, bunların herhangi bir şahsa veya zümreye imtiyaz vermek için değil, bütün memlekete ve halkımıza mal edilmek” için yapılması gerektiğini savunuyorlardı.

Bugünden geriye bakınca ne kadar ileri görüşlü oldukları ortaya çıkıyor.

Ancak TCF sadece altı buçuk ay yaşayabildi. İsmet İnönü’nün yönetimindeki CHP hükümeti, Şeyh Said isyanı bahanesiyle çıkardığı “Takrir-i Sükun Kanunu”na dayarak 5 Haziran 1925’te partiyi kapattı. Böylece 25 yıl sürecek tek parti diktatörlüğü kurulmuş oldu. TCF’nin en elle tutulur suçu “partimiz dini inançlara saygılıdır” demekti! Bunun “gericileri cesaretlendirdiği” söylendi. Tam da 80 yıl sonra Ak Parti’nin Danıştay cinayeti üzerine “gericileri cesaretlendirdiği” için kapatılmak istenmesi gibi…

Terakkiperver Fırka, Türkiye’deki liberal/muhafazakar sentezin öncüsüydü. Ondan sonraki tüm askeri darbeler, bu sentezi temsil eden merkez sağ hükümetlere karşı yapıldı. Tüm darbeciler, “ilk darbe”nin faili olan CHP’nin ideolojisini yeniden konsolide etmeye ve onun siyasi rakiplerini yok etmeye çalıştılar.

Bunun tek kısmi istisnası 1980 darbesidir; o, diğer partilerle birlikte CHP’yi de kapatmıştır. Ancak bunun sebebi 1980 öncesinde CHP’nin klasik CHP olmaktan çıkıp Ecevit liderliğinde “ortanın soluna” ve “halkçılığa” kaymasıdır. CHP’nin 1930’lardaki “özüne” çoktan dönmüş olan Deniz Baykal’ın güncel darbe girişimlerinin “avukatlığını” yürütürken 12 Eylül’e “bulaşması”nın sebebi budur.

Eğer Sayın Baykal darbecilikle gerçekten yüzleşmek istiyorsa, aynaya bakmalı. Genel başkanlığını yaptığı partinin boynunda “tüm darbelerin anası”nın vebali vardır. Elinde de İstiklal Mahkemeleri’nde asılan masumların kanı…

Trackback URL

  1. 14 Yorum

  2. Yazan:Levent Cetin Tarih: Jul 7, 2009 | Reply

    Koyulan resme bir bakin Allahaskina. Cizme yalayan kopek.

    Bu zihniyetle insan kazanmak mumkun degil. Dusman kazanmak da cok kolay. CHP nin darbeci zihniyeti oldugu herkesin malumu, ama bu tur siradan hakaretlerle de ancak kendimizi tatmin ederiz.

    Cidden sapkayi one koyun dusunun, bir fikir yazisina bu resim gidiyor mu?

  3. Yazan:MY Tarih: Jul 7, 2009 | Reply

    Levent Kardesim,

    1) Kemalistlerin Kemalizme verdikleri zarara bakarsan bu adamlari kazanmanin yarardan çok zarar getirecegini de görürsün,
    2) Kemalistlerin ikna edilmesi degil tedavi görmesi gerekir.
    3) Yazida çok güzel anlatildigi gibi 1925’ten beri çizme yalayan, kaba kuvvete köpeklik eden, üniformaya, silaha tapan, Ergenekon’un avukatiyim diye bagiran, Kürt, Alevi, Ermeni, Dindar diye milleti bölen, bölmekle de yetinmeyip katleden, süren bu zihiniyeti ancak bu resim anlatir.
    4) Fasizm çin’de, Alamnya’da, Kuzey Kore’de, Iran’da ya da Türkiye’de hep aynidir. isimler ve liderler degisir. Fasistler lidere, teskilata, devlete kaba kuvvete taparlar. Kendi irklarini üstün, ötekileri asagi görürler. insan=et+kemik olur onlarin gözünde. insanliktan çikip kendilerini (ve bütün insanligi) köpek mertebesine indirirler kendi dünya görüslerinde. Bundan rahatsiz olacak kadar insanliginin farkinda olan zaten fasizme direnir.

  4. Yazan:ersun Tarih: Jul 8, 2009 | Reply

    Sayın MY aslında çok yanlış düşünüyorsunuz ama bu yanlışlığa düşmüş olmanıza çok sevindim. Siz öyle zannedin. Aslında bazı görüşlere de katıldım burada ama şu yukarıdaki yazı ve benzeri yazılar o kadar iticiler ki! Bir kere resim gerçekten çok itici. İkincisi Kemalizm faşizm değildir. Size sıkı bir faşizm göstermek şart ki faşizmin ne olduğunu anlayın. Ben sizlerin çok daha faşist olduğunuzu gördüm burada. Teröristsiniz. Sizler kitleleri bile imha edebilecek derecede faşistsiniz. Aldığım izlenim bu oldu.

  5. Yazan:cb Tarih: Jul 8, 2009 | Reply

    Mehmet bey,

    resimde bir hakaret görmedim etkiliyici,espirili bir eleştiri vardı yazıdan çok resmi beğendim,oldukça komik 🙂 Ahmet Altan bir keresinde yazmıştı genel olarak ‘tebessüm’ edebilemek,espiri yapabilmekle alakalı bir konuya değinmişti,tebessüm ettiren bir tarafı var itici ve çirkef bir eleştiri görmedim.

    İkincisi Kemalizm faşizm değildir. Size sıkı bir faşizm göstermek şart ki faşizmin ne olduğunu anlayın.

    (ersun)

    eleştiri yapacağınız zaman biraz bilgili olduğunuz konularda eleştiri yapsanız da garabet durmasa,farzedelim bilgilisiniz o zaman dürüst ve bilginin ahlaklı tarafını kullansanız.Nasıl insanlarsınız anlamıyorum?Kemalizm faşizm değilmiş,buna kim inanır?Kadir inanır diyeceğim zira bunu hak etmişsiniz.Bir de ek cümleniz içimi kaldırdı pardon ama öğüreceğim,neymiş ” faşizm görecekmişizde,anlayacakmışız ”.Sizlerin çözüm metodu bu mudur?Beterini göründe akıllanın.Yazık çok yazık.Hem resmi eleştirip hem ‘ arpanız fazla geldi ‘ eleştirisi yapan insanların içinde terazinin hileli olduğunu düşünüyorum.

  6. Yazan:eg Tarih: Jul 8, 2009 | Reply

    askere sivil mahkeme yolunu açan kanun değişikliğini anayasa mahkemesine götürecek olan; sivil olduğu ve bir siyasi parti olduğu iddiasında olan chp’ye bence cuk oturan bir resim o. daha güzeli bulunamazdı bence.

  7. Yazan:Levent Cetin Tarih: Jul 8, 2009 | Reply

    Bu sekilde ayni yerde yasamayi ummak bir hayal. Herkes kendinin en dogru oldugunu dusunecek, karsi tarafa tu kaka diyecek.
    Keske espri olsa da gulsek, sadece siradanliga uzuluyorum. Onlar da Erdogan’i El Kadi’nin ayaklarini yikarken cizip sonra da gulerler herhalde.
    Bu mudur daha iyi bir Turkiye beklentisi? Boyle mi atacagiz daha iyi bir gelecegin tohumlarini?Yoksa Kemalistleri Selanik’e, dindarlari da Medine’ye mi gonderecegiz?

  8. Yazan:semra Tarih: Jul 9, 2009 | Reply

    Teşekkrlr yorumlarınız için elinize sağlık

  9. Yazan:Levent Cetin Tarih: Jul 9, 2009 | Reply

    Kufre karsi olanin kufru savunmasi olacak is degil.

  10. Yazan:MY Tarih: Jul 9, 2009 | Reply

    “Kufre karsi olanin kufru savunmasi ”

    hayir, postal yalayana “postal yaliyorsun” demek hakaret degildir. Darbeci subaylarin, üniformali teröristlerin yargilanmasina kim karsi çikiyor?

  11. Yazan:ahmet Tarih: Jul 9, 2009 | Reply

    Mehmet bey,
    Sizin mantiginizla CHPliler de Tayyip Erdogan’a sen Al Kadi gibi bir teroriste kefilim dedin desinler, Afgan seriatcilarin onune el etek egildin desinler, minareler sungumuz camiler kislamiz dedin desinler (bu laf size gore agir degil mi!), karikaturler salak salak resimler cizsinler…Bu sitenin amaci birilerini otekilestirip karikaturlestirmek galiba!

  12. Yazan:Levent Cetin Tarih: Jul 9, 2009 | Reply

    Postal yalayana postal yalayan insan resmi bulsaniz o zaman. Burada kufur postal yalamak degil, kopeklestirmek. Postal yalamak isin argosu da olsa makul. Darbe kiskirticilari olduguna itirazim olmadi.

    Ahmet Bey’in soyledigini soyluyorum ben de.

  13. Yazan:ersun Tarih: Jul 9, 2009 | Reply

    Siz neden oyu düşük, elinde hiç bir yetkisi olmayan, doğru düzgün iktidar bile olmamış bu CHP den bu kadar korkuyorsunuz? Ne yapabilirler ki? Neden bu korku? Korku değil diyeceksiniz belki de. Peki oy oranı AKP nin yarısı olan bu partiye neden bu derece tahammülsüzlük gösteriyorsunuz ki? Size ciddi rakip olabilecek bir parti değil. Ellerindeki tek silah ise anayasa mahkemesine gitmek ki hukuka saygınız olduğunu söylüyorsunuz! bence yok ama neyse artık. Gerçekten merak ediyorum bu korku yada nefret yada tahammülsüzlük yada işte her ne ise, sebebi ne bunun?
    Bence sebep CHP filan değil. Siz hala daha Mustafa Kemalden çok korkuyorsunuz. Onunla ilgili en küçük bir şeye bile tahammülünüz yok. Aslında bu konuda referanduma gitmeye cesaret edebilirmi acaba Türkiyedeki yobaz kitle? Aldığı oy ile şımaran A-KE-PE o kadar oya rağmen bu millet hala daha Atatürkçümü yoksa yobazmı bunu denemeye cesaret edebilir mi? Bu ülkede kadınların % 60 ı başlarını örtüyor diyor yobazlar acaba o % 60 ın % kaçı sizin gibi Mustafa Kemalden korkuyordur? Sizler aslında bir avuç yobazsınız. Sitenin ziyaretçisi bile çok düşük.

  14. Yazan:MY Tarih: Jul 10, 2009 | Reply

    CHP’liyi “ötekilestirme” yönündeki elestirilere katilmiyorum.

    CHP kuruldugu günden beri genel olarak halki asagilamistir. Özel olarak da Ermenileri, Alevileri, Kürtleri, dindarlari dislamis ve ÖTEKiLESTiRMiS bir partidir. Kendisini de halkin ÜSTÜNDE görmüs, memleketin KURUCUSU(!) ve GERçEK SAHiBi(!) ilan etmekten çekinmemistir. ELiT(!) oldugunu sanarak kendi kendini de ÖTEKiLESTiRMiS bir partidir CHP.

    Bugün de Ergenekon Terör Örgütü’nün siyasî kanadi gibi davranmaya yeltenen CHP’nin yönetimine çok fazla saygim yok. Bu partiye oy verenler ise ellerini vicdanlarina koyup dinlemeliler biraz.

    Bize bu yönde elestiri yapmaktansa kendi kendilerine sormalilar “biz niye iktidar olamiyoruz darbe yapmadan?”

  15. Yazan:Levent Cetin Tarih: Jul 13, 2009 | Reply

    Mehmet kardesim,

    Dediklerinin tamamina imzami atarim. CHP icin az bile soyluyorsun. Argo tabiriyle postal yaladiklarina ben de katiliyorum.
    Yanlis olan tek sey kopeklestirmek. Bu bizi basbayagi kufr’e goturur diye dusunuyorum. Benim yetistigim yerlerde birine kopek demek kufretmektir. Yanlislari ortaya dokmekle icimizdeki ofkeyi disa vurmak arasinda bir fark olsa gerek.

ÖNEMLİ

--------------------------------------------------------------------

Tüm yazı, yorum ve içerikten imza sahipleri sorumludur. Yayımlanmış olmaları, bu görüşlere katıldığımız anlamına gelmez.

Hakaret içerse dahi bütün yorumlar birer fikir eseridir. Ama bu siteye ilk kez yorum yazıyorsanız, yorum kurallarına gözatın yine de.

Not: Sitenin ismini dert etmeyin, “derinlik” üzerine bayağı bir geyik yaptık, henüz söylenmemiş bir şey bulmanız oldukça zor :)

Editörle takışmayın, o da bir anne-babanın evlâdıdır, sabrının sınırı vardır. Siz haklı bile olsanız alttan alın, efendilik sizde kalsın.

Sitenin iç işleriyle ilgili yorum yapmayın, aklınıza takılan soruları iletişim kutusundan sorun, kol kırılsın, yen içinde kalsın.

Kendi nezaketinizi bize endekslemeyin, bizden daha nazik olarak bizi utandırın. Yanlış ve eksik şeylerden şikayet etmek yerine bilgi ve yeni bakış açısı sunarak tamamlayın, düzeltin, tevazu ile öğretin bize bildiklerinizi.

Bu kurallara başkasının uyup uymamasına aldırmayın, siz uyun. Bütün yorumları hızla onaylanan EN KIDEMLİ YORUMCULAR arasındaki nizamî yerinizi alın.

--------------------------------------------------------------------
  • Siz de fikrinizi belirtin